Kysyimme myös miten pedagogisia ja tieto- ja viestintätekniikan käyttöä koskevia vinkkejä työyhteisössä jaetaan (klikkaa kuvaa, saat sen suuremmaksi).
Kysyimme myös kuinka kokemusten vaihtoa tuetaan. Joissakin kouluissa järjestettiin pedagogisia iltapäiviä ja pedagogisia kahviloita ja osassa oli opekokousten yhteydessä varattu aikaa pedavinkeille. Kuitenkin keskusteluissa kyselyn jälkeen tuli esiin, ettei arjessa ole todellista aikaa säännölliselle vinkitykselle. Opekokouksissa käsitellään usein hallinnollisia ja aikataulullisia asioita, eikä kollegiaalista pedagogista keskustelua ehditä käymään, vaikka periaatteessa pyrkimystä ja halua olisi.
Joidenkin opettajien kohdalla aineryhmä tai aineryhmäverkostot toimivat tiiviisti. Aineryhmässä jaettiin ja opetusta kehitettiin. Yksinäisen työntekijät kokivat olevansa välillä todella yksin tuen puuttuessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti